ایجاد و شیوع بیماریها یکی از اقدامات جبهه باطل علیه ظهور حق
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۷۲۴۴
دکتر محمدهادی همایون در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ارتباط کرونا با علائم آخرالزمان، اظهار داشت: اندیشمندان و کارشناسانی که درباره علائم ظهور صحبت میکنند و آنها را با نشانهها و وضعیت جهان معاصر تطبیق میدهند باید توجه داشته باشند که چهل سال انقلاب اسلامی را در فضایی از مهدویت سپری میکنیم که قرار است رویکرد منفعلی که پیش از انقلاب اسلامی به مهدویت و جریان ظهور وجود داشت کنار گذاشته شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: بنابراین جریان ظهور به این شکل نیست که بشر بنشیند و تصور کند زندگی و اعمالی که انجام میدهد ربطی به جریان ظهور ندارد و این جهان و مسیر خلقت است که از درون خود کنش و واکنشهایی را انجام میدهد یا بدون همین کنش و واکنشها این خداوند است که به صورت ناگهانی و اتفاقی تصمیم میگیرد امر ظهور اتفاق بیافتد.
قرآن و روایات نقشه راه برای حرکت در مسیر ظهور
وی افزود: این تصور بعد از انقلاب اسلامی دچار تغییر و تحول شد و امروز معتقد به زمینه سازی ظهور هستیم و اعتقاد داریم که به جریان و زمینه سازی ظهور باید نگاه فعال داشت، در نتیجه این یک مسیر است که باید طی شود نه اینکه جامعه بشری منفعل و بدون تحرک بنشیند تا زمان ظهور فرا برسد.
درباره ظهور قید شده که دور دیدن امر ظهور از ویژگیهای کفار به شمار میرود؛ بنابراین یکی از تکالیف و وظایف در امر ظهور، نزدیک دیدن فرج است. دکتر همایون حرکت در مسیر ظهور را در گرو داشتن یک نقشه راه جامع و کامل دانست و گفت: بشر برای حرکت در مسیر ظهور قاعدتاً به یک نقشه راه نیازمند است و این نکته بسیار کلیدی به شمار میرود که در عصر غیبت باید مورد توجه قرار گیرد. بدون شک قرآن و عترت این نقشه راه را در اختیار بشر قرار دادند تا انسان بتواند بر اساس آن نقشه حرکت کرده و خود را به جریان ظهور برساند. البته در این بحث دو نظر مطرح میشود که بعضی معتقد هستند آن نقشه حقیقی همان نقشهای است که در کلیات دین از همان ابتدا ارائه شده و برخی دیگر اعتقاد به نقشه تکمیلی جزئیتر برای این مقطع خاص دارند تا از طریق روایات و دستورالعملهای خاصی که با عنوان نشانههای ظهور وضع شده دوران غیبت را به جریان ظهور متصل کنند.
از ویژگیهای کفار دور دیدن امر فرج است
استاد دانشگاه امام صادق (ع) اضافه کرد: بر اساس نگاه دوم که در واقع بیانگر نشانهها، دستورالعملها و راهبردهای حرکت به سمت ظهور است نمیتوان گفت موضوع تطبیق مساله اشتباه و یا خطایی است. اینکه گفته شود در طول تاریخ چند مرتبه تطبیق صورت گرفته اما ظهور محقق نشده پس در نتیجه باید تطبیق نشانهها کنار گذاشته شود نظر و فرضیه اشتباهی است چرا که اگر بخواهیم به علائم ظهور چنین نگاه کنیم عملاً با یک مجموعه روایات نعوذبالله لغو مواجه هستیم که ائمه اطهار (ع) در گذشته بیان فرمودند اما امروز نباید به آنان توجه کرد و همان مسیر کلی حرکت را باید پیمود. در صورتی که اولیای الهی تاکید فرمودند ضمن دعا برای امر فرج به نشانههای ظهور نیز توجه داشته باشیم.
وی با استناد به آیات سوره معراج، تصریح کرد: قرآن کریم میفرماید: إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا، بر اساس این آیه موضوع تعجیل، مساله قابل دفاعی است. ضمن اینکه اساساً درباره ظهور قید شده که دور دیدن امر ظهور از ویژگیهای کفار به شمار میرود؛ بنابراین یکی از تکالیف و وظایف در امر ظهور، نزدیک دیدن فرج است.
همایون ادامه داد: ظهور یک پدیدهای نیست که لزوماً و تنها در آینده قرار است اتفاق بیافتد بلکه پدیده ظهور هم اکنون نیز بر جریان خلقت حاکم است. زیرا وجود مقدس امام (عج) نامرئی نشدند که از جریان خلقت کنار رفته باشند تا یک روز با اراده الهی مرئی شده، برگردند و در اداره جریان خلقت مشارکت خود را آغاز کنند. طبق صریح روایات؛ عصر غیبت امام زمان (عج) همانند دوران غیبت حضرت یوسف است که ایشان حضور داشت، حکومت میکرد و نبی بود اما برادران حضرت را نمیشناختند، بر همین اساس غیبت مسألهای است که از چشمان بشر حاصل شده و این انسان است که حدقه چشمش تنگ شده و نمیتواند امام را ببیند در صورتی که حضرت حاضر هستند و مدیریت کلی عالم هستی را در دست دارند حتی میتوان فرض کرد مدیریت جزئی عالم نیز از ایشان سلب نشده است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: در امر ظهور مساله مهم این است که بشر به درک حقیقت موجود نائل شود نه آن حقیقتی که قرار است در آینده اتفاق بیافتد، آن چیزی که مربوط به آینده و زمانمند است همین تربیت شدن انسان است که برای تحقق آن نیاز به زمان دارد تا بتواند برای دوران ظهور آماده شود و حقیقت موجود را ببیند.
عدم آمادگی درک بشر مهمترین دلیل طولانی شدن غیبت
وی دلیل زمان بر بودن امر ظهور را آمادگی درک بشر بیان و عنوان کرد: در مسیر همین آماده شدن مساله ابتلائات به میان میآید. ابتلائات ابزارهایی دارد که کمک میکند آدمی بصیرت، عمق و سعه وجودی پیدا کند تا بتواند جریان حاکم بر نظام خلقت را ببیند.
میتوان گفت ما با جریان ظهور روبرو هستیم حتی چنانچه اینگونه نباشد کرونا از فهرست علائم ظهور خارج نمیشود بلکه نوع ضعیفی از نشانههای ظهور قلمداد میشود.
دکتر همایون با اشاره به اینکه انسان با گام نهادن در عالم دنیا با ابتلائات و مشکلات گوناگون طبیعی و غیر طبیعی مواجه میشود، اظهار داشت: فلسفه ابتلائات آن است که انسان با این چالشها رشد کند و پیش برود. طبیعی است که اگر بشر بخواهد به سمت ظهور حرکت کند و پیش برود با ابتلائات روبرو میشود و آن تصویری که در پیش روی او وجود دارد هرچقدر عظیمتر، بزرگتر و ارزشمندتر باشد رسیدن به آن قطعاً با ابتلائات و بلایای بیشتر همراه خواهد بود. بنابراین در آستانه ظهور نظام آفرینش در حال پوست انداختن قرار میگیرد و وارد دوران بسیار متفاوت و جدیدی میشود زیرا بشر این آمادگی را پیدا کرده تا همگام با ظهور صحنه موجود را مشاهد کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: وقتی فهم عمومی رشد کند بشر با ابتلائات جهانی روبرو میشود زیرا همه جهانیان باید در معرض این ابتلائات و بلایا قرار گیرد تا آن ظهور کلی برای همه اتفاق بیافتد. از جمله این ابتلائات بیماریها است که البته درباره این ابتلائات باید دقت شود که این امر نیز از نظر ظاهری یک امر اتفاقی نیست که ربطی با تقابل تاریخی حق و باطل نداشته باشد. بلکه تصویر آن است که در آستانه ظهور، باطل به یک حکومت و سلطهای میرسد که با شکلگیری جریان و سلطه حق و اراده حق طلبی که در مردم ایجاد میشود مقابله میکند. طبیعتاً باطل و حزب شیطان تلاش میکند با ابزارهایی حق طلبی بشر را سرکوب کند و از جمله این موارد جنگها، اتفاقات و بیماریها است. ایجاد و شیوع بیماریهای گوناگون یکی از اقدامات جبهه باطل علیه ظهور حق و بخش آشنایی از فتنهها در زندگی انسان به شمار میرود.
وی با بیان اینکه نشانههای ظهور علاوه بر راهبردی بودن دارای ماهیت مشکک بودن نیز هست، اظهار داشت: زمانی که یک نشانه آشکار میشود به این معنا نیست که این نشانه قبل از این نبوده، الان شکل گرفته و این حلقه را کامل کرده است بلکه نشانه در یک سیر دارای شیب و به تدریج کامل میشود. برای همین هر کدام از نشانهها میتواند در عین حال که نشانه هستند علائم و نشانههای بالاتر از خود را نیز داشته باشند، برای مثال بیماری کرونا میتواند از جمله مصداق بیماریهایی باشد که به عنوان ابتلاء مطرح میشود و یا یکی از نقاط تقابل حزب باطل و شیطان در تاریخ مطرح شود تا بشر را به سمت ظهور ببرد اما اینکه آیا بشر بلافاصله با پایان این ویروس با جریان ظهور به همان معنای قطعی مواجه میشود یا نه؟ میتواند چنین نباشد. حتی میتوان مراحل شدیدتر از بیماریها را برای مراحل شدیدتری از ظهور انتظار بکشیم تا رخ دهد.
کرونا و شنیدن صدای تپش معنویت در قلب اروپا
دکتر همایون با بیان اینکه ابتلائات از جمله بیماری کرونا میتواند با امر ظهور نسبت داشته باشد، گفت: با آغاز شیوع ویروس کرونا و اضطراب عمومی که در جامعه بشری ایجاد شد نقش این ویروس منحوس را در توجه و تعمیق احساس بشری به منجی و نگاه او به معنویات و معاد را کاملاً میشد در قلب اروپا و جهان غرب مشاهده کرد. لازم است این توجه رشد کند و به حدی برسد که بتوان نام آن را ظهور حق نامید. در این هنگام است که میتوان گفت ما با جریان ظهور روبرو هستیم حتی چنانچه اینگونه نباشد کرونا از فهرست علائم ظهور خارج نمیشود بلکه نوع ضعیفی از نشانههای ظهور قلمداد میشود.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما با همین محرکهای ضعیف بتوانیم رشد کنیم نیازی نیست در جریان ظهور به ابتلائات سنگینتری گرفتار شویم اما اگر بشر در همین ابتلائات به خودش نیاید و چشم امام بین او باز نشود طبیعتاً ابتلائات به سمت سختتر و سنگینتر شدن پیش خواهد رفت؛ بنابراین از آن مرحله ضعیف تا مرحله نهایی که ظهور را ایجاد میکند همه از نشانههای ظهور به شمار میآیند.
کد خبر 5097218منبع: مهر
کلیدواژه: مهدویت انتظار فرج ویروس کرونا اروپا ایالات متحده امریکا دانشگاه امام صادق ع استاد دانشگاه فعالیت های قرآنی قرآن رادیو معارف سازمان اوقاف و امور خیریه ویروس کرونا سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله رشاد فلسطین قاسم سلیمانی حرم امام حسین اوقاف و وقف حمید شهریاری رایزنی فرهنگی استاد دانشگاه امام صادق نشانه های ظهور شمار می رود اتفاق بیافتد نشانه ها علائم ظهور جریان ظهور بیماری ها امر ظهور نقشه راه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۷۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگیجه بزرگ!
«مقامهای اسرائیلی و رسانههای متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی میدهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»
به گزارش ایسنا، به نقل از الف، اعتراضات گسترده ضدصهیونیستی دانشجویی در آمریکا، دانشگاه های مختلف این کشور را در نوردیده و به یک سرگیجه بزرگ هم برای صهیونیست ها و هم دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است. اعتراضاتی که در قالب آن ها جامعه دانشگاهی آمریکا علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه خروش کرده و در عین حال خواستار پایان یافتن همکاری های نهادهای دانشگاهی و شرکت های تسلیحاتی آمریکایی با رژیم اشغالگر قدس نیز است.
این اعتراضات به قدری عمیق و تاثیرگذار بوده که شاهدیم در فرانسه، ایتالیا و استرالیا نیز اعتراضاتی مشابه رخ داده و انتظار می رود که دامنه این اعتراضات گسترده تر هم شود. بیراه نیست اگر بگوییم که این اعتراضات تا حد زیادی هم رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا را به اصطلاح آچمز کرده است. شاید دستپاچگی قابل توجه نظام حکمرانی در آمریکا در برخورد قهری و امنیتی با اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی، عینی ترین جلوه از بن بست راهبردی حکمرانی آمریکایی را در قالب تحولات اخیر و جاری به نمایش بگذارد.
با این همه، رژیم صهیونیستی نیز در مواجهه با آنچه در دانشگاه های آمریکا می گذرد و به یک جریان فراگیر بین المللی تبدیل شده، صورت هایی از دستپاچگی و البته پاسخ های کلیشه ای را به نمایش گذاشته است. در این رابطه، مقام های ارشد صهیونیست و جریان های رسانه ای متحد آن ها، دو اتهام عمده را علیه اعتراضات دانشجویی در آمریکا مطرح می کنند.
اولا، آن ها همچون همیشه این اعتراضات را به تقویت جریان یهودی ستیزی در آمریکا و جهان نسبت می دهند. در حقیقت، مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضاتی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست! روایتی که به هیچ عنوان درست نیست و سال هاست که صهیونیست ها از طریق همسان سازی خود با آیین یهودیت، به دنبال فرار از اعتراضات و انتقاداتی که علیه آن مطرح می شود، بوده اند و از این حربه برای مجازات و برخورد با منتقدان خود نیز استفاده های گسترده ای را انجام داده اند. جالب اینکه گروه های یهودی نیز در جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا حضور دارند و به صراحت تاکید می کنند، ماجرای آیین یهودیت با ایدئولوژی صهیونیستی کاملا متفاوت است و نباید این دو را یکی پنداشت.
دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس و جریان های رسانه ای متحد آن سعی داشته و دارند تا به هر طریق ممکن اعتراضات جاری در آمریکا را به اقدامات پشت پرده بازیگرانی نظیر ایران نسبت دهند. پیشتر نیز همین جریانها، اعتراضات گسترده در پایتخت های مهم اروپایی در حمایت از ملت فلسطین را به اقدامات پشت پرده ایران نسبت می دادند. موضوعی که با واکنش قابل تامل مقام معظم رهبری همراه شد و ایشان به کنایه فرمودند که لابد بسیج لندن یا پاریس راهپیمایی ها در انگلیس و فرانسه در حمایت از ملت فلسطین را سازماندهی کرده اند.
به طور کلی، آنچه واضح است، جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیست ها، به هر نحو ممکن سعی دارند از آنچه در قالب اعتراضات دانشجویان و اساتید در دانشگاه های مختلف آمریکا می گذرد، مشروعیت زدایی کنند و با روایت سازی و تحریف واقعیت ها، اصلِ ماجرا را به سمتی هدایت کنند که مطلوب خودشان است. این در حالی است که آگاهی نسل های جوان و تحصیلکرده و متنوع شدن منابع دریافت اخبار و روایت ها توسط افراد، تا حد زیادی سُست بودن بنیان های این دستورکارِ آن ها را به وضوح به نمایش گذاشته است.
انتهای پیام