صبر در مقابل تحریم و کرونا نشانه منتظران واقعی امام زمان (عج) است؟
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۳۴۸۱۳
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با فرارسیدن میلاد با سعادت ولی عصر «امام زمان (عج)» و ایام شعبانیه پرداختن به موضوع ظهور و انتظار یکی از مهمترین دغدغه های منتظران آن حضرت است.
موضوعی که از ابعاد مختلف می توان به آن پرداخت و با نگاهی دقیق الگوهای رفتاری منتظران واقعی را بر اساس احادیث و روایات معتبر جستجو کرد، به همین مناسبت با «یدالله بهتاش» پیشکسوت پیرغلامان حسینی درباره علایم ظهور و همچنین نشانه های منتظران واقعی به گفتوگو نشسته ایم که به شرح زیر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همواره در قبال خصایل منتظر واقعی موضوعاتی مطرح است، تعریف درست منتظر واقعی از نگاه شما چیست؟
بهتاش: با یک حدیث از «امام رضا (ع)» بحث را شروع می کنم زیرا وقتی «امامان معصوم(ع)» راه را نشان می دهند دیگر نیاز به توضیح دیگری نیست. ایشان می فرمایند آن کسانی که انتظار فرج دارند دارای خصوصیات خاص هستند.
کدام خصوصیات را می توان به منتظر واقعی صاحب الزمان (عج) نسبت داد؟
بهتاش: منتظر «امام زمان (عج)» کسی است که صبر داشته باشد، ما صبر در عبادت، صبر در گناه، صبر در مصیبت و انواع مختلفی از صبر داریم. فردی که منتظر «امام زمان (عج)» است باید صبر در عبادت داشته و به واجباتش عمل نماید، وی باید صبر در گناه داشته و معصیت نکند، دیگر صبر در مصیبت است که باید فرد منتظر در برابر سختی ها صبوری پیشه کند.
آیا میتوان صبر در برابر مشکلات اخیر همچون بیماری کرونا و یا تحریمها را مصداقی برای صبر واقعی دانست؟
بهتاش: مصداق صبر بسیار زیاد است. به عنوان مثال همین مشکلات پیش آمده از بیماری کرونا و در کنار آن عزیزانی که از دست میدهیم همچنین سختیهایی که کادر پزشکی و پرستاران در بیمارستانها اخیرا متحمل میشوند همه و همه نیاز به صبر دارد، خود آنهایی که مصیبت دیدند باید صبر کنند و آنهایی که مصیبت ندیده اند مقاومت کنند و به مصیبت دیدگان کمک کنند، این دو عمل امتحانی بزرگ برای صبر بوده و صبر بزرگ برای ظهور «امام زمان (عج)» است.
در مبحث دیگر مشکلات بوجود آمده درباره تحریمها است وقتی فردی منتظر «امام زمان (عج)» بوده تا ایشان دنیا را پر از عدل و داد کنند در واقع باید مشکلاتی را تحمل کند تا به هدف اصلی خودش که لحظه موعود است برسد.
آیا منتظر واقعی باید همواره به دنبال یک زندگی آرام و بی دغدغه باشد؟
بهتاش: از نظر من جهان در هم است، به عنوان مثال وقتی شما به میوه فروشی می روید فروشنده می گوید که این محصول در هم است و ممکن است میوه خوب و بد در آن وجود داشته باشد بنابراین وقتی در این دنیا زندگی می کنیم نمی توانیم همواره انتظار آسایش را داشته باشیم زیرا دنیا هم راحتی دارد و هم اینکه برخی مواقع با مشکلات روبرو است.
وقتی من نوعی می خواهم همیشه سالم باشم، باید بدانم که دنیا هم سلامت دارد و هم مریضی را به همراه دارد یا اگر همواره می خواهم ثروتمند باشم در صورتی که دنیا دارایی و نداری را نیز با هم دارد بنابراین باید به خاطر داشته باشیم «إن مع العسر يسرًا» یعنی وقتی در فشار قرار می گیرم صد در صد گشایش صورت می گیرد.
آیا صبر به تنهایی می تواند برای منتظر واقعی کافی باشد؟
بهتاش: به تنهایی نه، دومین نشانه و صفت فرد منتظر «حسن الصحبت» خوش رفتاری است. افراد منتظر باید با اطرافیان، همسایه و خانواده خود خوش رفتار باشند، من نمی توانم با دیگران بد رفتاری کنم و خود را فرد منتظر «امام زمان (عج)» بدانم حتی بسیار بر «حسن الجوار» یعنی همسایه داری توصیه شده است.
آیا حدیث و یا روایتی معتبر در این باره وجود دارد؟
بهتاش: «امام رضا (ع)» می فرمایند که فرد منتظر «امام زمان (عج)» نباید همسایه را آزار بدهد و یا با همسایه اش بدرفتاری کند، وقتی از واژه جوار استفاده می کنیم تنها همسایه نیست بلکه همسرمان، والدین و عزیزانمان هم در جوار ما هستند و باید به عنوان فرد منتظر با آنها خوش رفتاری کنیم.
امر به معروف تا چه حد می تواند نشانه یک منتظر واقعی باشد؟
بهتاش: ترویج کارهای خوب و نیک یکی دیگر از مهمترین نشانه های منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، ما به عنوان فرد منتظر بدون شک باید کار خوب را ترویج بدهیم، به عنوان مثال حجاب امری بسیار خوب است که باید ترویج داده شود، آن کسی که می گوید منتظر «امام زمان (عج)» است اما کار خوب را ترویج نمی کند منتظر واقعی نیست.
ترویج فرهنگ نیکو به ویژه قرض الحسنه همواره بسیار واجب است، کمک به هم نوع اتفاق بسیار خوبی است که آن هم ترویج داده شود، به فرض مثال منتظر واقعی «امام زمان (عج)» نباید و نمی تواند در برابر اتفاقات اطراف خود بی تفاوت باشد و باید به هم نوع خود کمک کند.
«پیامبر اکرم (ص)» می فرمایند: اگر مومنی صدای کسی را بشنود که درخواست کمک می کند و به کمک او نرود مسلمان واقعی نیست، بعضی می گویند که اگر فردی غیر مسلمان باشد هم باید به وی کمک کنیم؟، «پیامبر اکرم(ص)» می فرمایند: وقتی یک مسلمان باید صدای هرکسی را بشنود، یعنی هم نوع بودن در کمک مهم است و این وظیفه انسانی است، بر همین اساس چنین فردی که به کمک هم نوع خود نرود منتظر واقعی هم نیست.
خیرخواهی برای دیگران و آسیب نرساندن به آنها تا چه حد در رسیدن ما به یک منتظر واقعی موثر است؟
بهتاش: خودداری از آزار رساندن به دیگران از دیگر خصلت های اصلی منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، «امام هشتم(ع)» می فرمایند کسی که منتظر واقعی امام زمان است به هیچ وجه نباید آزارش به فرد دیگر برسد، آزارهای کلامی، کاسبی آزار دهنده، رانندگی آزار دهنده از مصداق های خودداری از آزار رساندن به دیگران است که یک منتظر واقعی باید آنها را رعایت کند.
منتظر واقعی چه خصلتهای دیگری باید داشته باشد؟
بهتاش: گشاده رویی یا همان «بسط الوجه» دیگر خصلت ویژه منتظر واقعی «امام زمان (عج)» است، یعنی کسی که می گوید منتظر «امام زمان(عج)» است نباید بداخلاقی کند، کسی که نسبت به اطرافیان خود همچون خانواده و نزدیکان بداخلاقی می کند نمی تواند بگوید من منتظر واقعی «امام زمان(عج)» هستم.
خیرخواهی و مهربانی دیگر صفت مهم یک منتظر واقعی است، منتظرین «امام زمان (عج)» بدانند که ما اگر می خواهیم منتظر واقعی باشیم باید یکدیگر را دوست داشته باشیم، «پیامبر اسلام (ص)» در حدیثی می فرمایند: «انا الله رحیم یحب کل رحیم» یعنی خداوند مهربان است و همه مهربانان را دوست دارد.
وقتی مردم یکدیگر را دوست داشته باشند و در خانواده و محل به یکدیگر مهربانی کنند خداوند آنها را دوست خواهد داشت. در حدیثی آمده است: به یکدیگر رحم کنید و با هم مهربان باشید تا خداوند به شما رحم کند.
اعلام زمان ظهور حضرت مهدی(عج) از برخی افراد کار صحیحی است؟
بهتاش: نکته ای که باید یادآوری کنیم آن است که گاهی دشمنان دراز مدت دشمنی خود را اعمال کرده و چیزهایی را در جامعه شایعه می کنند تا اصل آن چیز را از بین ببرند. به فرض مثال من در برخی مساجد دیده ام که نامه می گذارند که فلان عالم گفته که «امام زمان (عج)» یک یا دو سال دیگر ظهور می کند و در پایان نامه می نویسند که اگر این نامه را دوباره ننویسید و به کسی ندهید خبر بدی به شما می رسد در صورتی که به هیچ عنوان این چنین نیست.
اینها میخواهند اصل مطلب را زیر سوال ببرند «امام زمان(عج)» خودشان میفرمایند که هرکسی وقت ظهور را تعیین کرد با هر رتبه و درجه ای وی را تکذیب کنید، البته علائمی همواره هست که نشان از نزدیک شدن ظهور می دهد، به عنوان مثال نوع پوشش زنان و رفتار مردان از جمله علایم است، اما هیچگاه زمان قطعی داده نشده است.
طی ادوار مختلف بسیاری ادعای علم درباره ظهور داشته اند، چگونه باید امام زمان را به درستی شناخت؟
بهتاش: در مبحث ظهور علامتهای رسمی داریم که اگر رویت شود ظهور بسیار نزدیک است، اما باز هم زمان دقیق نمیدهد، در زمان غیبت «امام عصر(عج)» به ما رهنمود داده شده که چه کارهایی را انجام دهیم، به عنوان مثال باید از لحاظ شناسنامه ای «امام زمان (عج)» را بشناسیم.
وظیفه یک منتظر واقعی در قبال «امام زمان (عج)» چیست؟
بهتاش: ما وظیفه داریم برای سلامتی «امام زمان (عج)» صدقه داده و همواره برای ایشان و سلامتی ایشان دعا کنیم، ما باید همیشه انتظار فرج آن امام بزرگوار را داشته باشیم و عمل به واجبات و ترک محرمات را انجام دهیم، آنچه باعث تعجیل در ظهور صاحب الزمان می شود همین دو هستند.
به طور معمول در ایام متبرکه اعمال و وظایفی بر عهده مومنان است، اعمال مناسب برای ایام شعبانیه چه اعمالی هستند؟
بهتاش: شب تولد «امام زمان (عج)» به نوعی شب قدر محسوب می شود و این شب اعمالی دارد که باید به آنها توجه داشت، برخی گاهی آنقدر معطوف به تولد می شوند که فضیلت های شب ولادت ایشان را همچون دعا برای فرج و قرآن بر سر گرفتن را فراموش می کنند.
دعای عهد «امام زمان (عج)» بسیار سفارش شده و من هم توصیه بر خواندن این دعا در امروز می کنم. در روایات آمده است که هرکسی چهل روز مداوم این دعا را بخواند نمیمیرد تا «حضرت مهدی(عج)» را ببیند و حتی اگر از دنیا رفت دوباره زنده می شود تا در رکاب «صاحب الزمان» بوده و ایشان را زیارت کند.
در قبال منتظر واقعی و اعمال آن آیا بحث دیگری مطرح نیست؟
بهتاش: دو نکته در پایان باید بگویم که آوردن آنها در این مجال خالی از لطف نیست. ما باید سعی کنیم دلهایمان یکی باشد. «امام زمان (عج)» ظهور می کنند تا ما را با یکدیگر مهربان کنند، پس ما همانطور که در صف های نماز جماعت شانه به شانه می ایستیم باید قلب هایمان هم نزدیک به هم باشد و به یکدیگر محبت و نیکی کنیم.
منبع: میزان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: ظهور امام زمان ویروس کرونا کرونا ویروس ایام شعبانیه ولادت حضرت مهدی یک منتظر واقعی عنوان مثال داشته باشیم امام زمان فرد منتظر هم نوع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۳۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اتفاقات دانشگاههای آمریکا نشانه بیداری جهانی است
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج اظهار داشت: حوادث این روزهای دانشگاههای آمریکا و اروپا، و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاهها از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات دهشتناک صهیونیستها، رویدادی بیسابقه را رقم زده است.
وی ادامه داد: اتفاقاتی که در این دانشگاهها میافتد، یادآور تدبیر رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در ۱۰ سال پیش است که برای جوانان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و وقتی امام خامنهای طی نامهای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی را خطاب قرار دادند.
امام جمعه چهار برج افزود: خیلیها این کار را فرسنگها دور از واقعیت جوانان این کشورها میدانستند؛ ولی امروز و با دیدن وضعیت دانشگاههای غرب در موضوع غزه، مشخص شد امام خامنهای کجا را میبینند و ما کجاییم؟ افق دید ایشان کجاست و ما کجا؟و چند سال بعد هم خواهیم فهمید وقتی امام خامنهای فرمودند نزدیک قلهایم یعنی چه؟
وی خاطرنشان کرد: گسترش دامنه و وسعت تظاهرات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایات بیحدوحصر این رژیم نامشروع در نوار غزه، نقش بسزایی در خلق و استمرار موازنهای جدید بر اساس قدرت آگاهسازی جهانی ایفا کرده است و نسل جدید و دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی، روایتسازی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را صراحتاً پسزده و بهجای القائات دروغین، روی واقعیات متمرکز شدهاند.
حجت الاسلام جلالی با بیان این که وسعت خیزش دانشجویی کنونی در غرب حتی نسبت به زمان جنگ ویتنام بیشتر و متعاقباً، قدرت تأثیرگذاری جهانی آن نیز گستردهتر است، گفت: تندادن مقامات دانشگاه کلمبیا به رایزنی با دانشجویان معترض، آن هم پس از تهدید و قراردادن ضربالاجل برای پایان اعتراضات ضد صهیونیستی، بیانگر قدرت جدیدی است که جنبشهای دانشجویی ضدسلطه و ظلم در آمریکا پیدا کردهاند.
حجت الاسلام جلالی یادآور شد: حمایت دو حزب دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا و حتی احزاب پر ادعای اروپایی از سرکوب اعتراضات دانشجویی، بیانگر تشدید شکاف دولتها و ملتهای غربی در جریان جنگ غزه و ترمیمناپذیر بودن این فاصله است و قبلاً کنترل فضاهای ضد صهیونیستی در دانشگاههای غربی از طریق شاخههای جوانان و دانشجویی احزاب سنتی و جدید در آمریکا و اروپا صورت میگرفت، وقایع اخیر نشان میدهد این احزاب و لابیهای صهیونیستی مسلط بر آنها، قدرت قبلی خود را ازدستدادهاند.
وی افزود: اکثر رسانههای آمریکایی و اروپایی روایتگری واحدی از اعتراضهای ضدصهیونیستی در دانشگاهها داشته و در صدد سادهسازی و طبیعی جلوهدادن برخورد وحشیانه پلیس با دانشجویان برآمدهاند و شیوه انعکاس رسانهای اعتراضات ضد صهیونیستی در غرب، عدم استقلال حرفهای و اخلاقی آنها را به اثبات میرساند.
امام جمعه چهاربرج خاطرنشان کرد: اعتراضات ضدصهیونیستی اخیر را نمیتوان بهمثابه پدیدهای در بطن یک بستر زمانی خاص مورد تفسیر قرار داد، این اعتراضها خود در زمان حال و آینده، بسترساز خواهد بود و امتناع آشکار مقامات غربی از اقناع دانشجویان و معترضان جنگ غزه طی ماههای اخیر و نوع مواجهه آنها با دانشجویان غیرتمند در برهه کنونی، بیانگر آن است که قدرت اقناعی برخلاف قدرت تنبیهی، اساساً موضوعیتی در ساختار حکمرانی غرب ندارد.
وی عنوان کرد: آگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی نسبت به ظلم مستمری که به فلسطینیان در طول تاریخ رفته است، بار دیگر اهمیت فزاینده مقوله جهاد تبیین را در قبال وقایع گذشته، حال و آینده در جهان مشخص میسازد و پدیده کنونی نشان میدهد آگاهی ملتها و جوانان در سراسر دنیا، حتی نسبت به وقایعی که فرسنگها دورتر از کشورشان رخ میدهد، چه نقش عظیمی در خیزش آنها علیه ظلم و ستم حکمرانانشان خواهد داشت.
حجت الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به شهادت امام صادق (ع) گفت: ائمه اطهار (ع) تمام زجر و مصیبتشان بهخاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند و برای همین حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند و ائمه اطهار (ع) در راهش شهید شدند.