امام به ما می آموزد که بی عدالتی، کفران، غضب، تکبر و... نشانه ظهور جهل است
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۷۹۵۴
دکتر فاطمه طباطبایی در انجمن علمی عرفان اسلامی ایران به مناسبت پایان تدریس کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل از امام خمینی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش جماران، متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اِلهی هَب لی کَمالَ الاِنقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیآءِ نَظَرِها اِلَیک
ماه مبارک شعبان است و در آستانه ماه مهمانی خدا قرار داریم از خداوند می خواهیم نورانیتی به ما عطا کند که بتوانیم از ظلمات، تعینات، کثرات و معقولات عبور کرده و به شهود وحدت و حقیقت یگانه نائل شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درک معنای «کمال انقطاع» -که از فرازهای بلند مناجات شعبانیه است- بدون درک حقایق هستی و امور غیبی عالم، حاصل نمی شود. از سوی دیگر، فهم این معنا نیز به ما کمک خواهد کرد تا آن گونه که شایسته است به استقبال ماه مبارک رمضان برویم. ماهی که در آن، دوگانگی بین مهمان و میزبان به یگانگی بدل می شود. در آستانه این ماه پیامبر(ص) به همه مردم – و نه فقط مسلمانان و مومنان و محسنان - اطلاع دادند که مهمانی با عظمت به سوی شما می آید " أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ " و در معرفی این ماه از سه ویژگی «مغفرت و رحمت و برکت» یاد کردند که هرکدام از این ویژگی ها معانی بلندی دارد و ما معمولاً بطور سطحی از آن عبور می کنیم. از طرف دیگر فرمودند ماه رمضان ماه ضیافت الهی است ." هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ " یعنی ما در این ماه، در این مقطع زمانی مهمان خدائیم . یک بار فرمودند" قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ " یعنی شما میزبان ماه خدا هستید و یک بار فرمودند شما مهمان خدایید. این امر که ما زمانی میزبان و زمانی دیگر مهمان خطاب شده ایم نشان می دهد که در این ماه با عظمت، «کثرات» برچیده می شود؛ "ما" و " او ، "من" و "تو "رخت بر می بندد به گفته امام خمینی" این ما و منی جمله زعقل[1] است و عقال است" .
امام در «شرح جنود عقل و جهل» تعریفی از آن «عقلی» ارائه می دهد که در لسان شریف حضرت صادق (علیه السلام) اسم برده شده و عبارت است از «اوّل خلق از روحانیین ... و جوهرى است نورانى مجرد از علایق جسمانى و تعیُّنِ اوّلِ فیض مقدس و مشیّت مطلقه است». این عقل که عالی ترین مخلوق خداوند است انسان را تا بارگاه قدس الهی یعنی مجلسی که خداوند برای پذیرایی انسان آذین بسته هدایت می کند. در این مهمانی انسان از خدای متوَهَم، از خدای خودساخته ومفهومیِ خود، رها شده و هستی مطلق را شهود میکند و با او سخن میگوید. این ماه، زمان اتصال به معبود یگانه و زمان انحلال دو گانگی مهمان و میزبان است چرا که انسان درمی یابد جز «او» چیزی نیست."من" و" او" در ساحت عقل [حسابگر] مطرح است. «وگرنه هر چه هست یگانگی و وحدت می باشد).
در «شرح جنود عقل و جهل» از قول امام صادق علیه السلام شنیدیم که خاستگاه عقل، ساحت الله است و بعد از آن که فرمود "ادبر" پذیرفت و بعد که شنید "اقبل" به این فرمان هم پاسخ مثبت داد. بنابراین عقل [به آن معنا که امام خمینی در تشریح فرمایش حضرت صادق علیه السلام ذکر نمود] انسان را به ساحت الوهیت متصل می کند؛ به ساحتی برتر از خود که عارفان آن را "طورعشق" میخوانند. در بزم محبت من و تو مطرح نمی شود، هر چه هست معشوق است و عاشق، فانی در معشوق . از امام خمینی در بدو ورود به ایران پرسیدند چه احساسی دارید؟ ایشان بدون ملاحظه گفتند "هیچ ". این زبان حال ایشان بود که به قال درآمد. بارها و بارها از زبان امام واژه هیچ و"ما هیچ هستیم هرچه هست اوست " شنیده شد . ره پویان به مقصد رسیده برای خواستاران حقیقت دستوراتی داده اند و ماه رجب و شعبان را بهار شکوفایی این رخداد دانسته اند تا انسان بتواند از منِ جسمانی و حیوانی خود عبور کند وبه من الوهی خود برسد، تا معشوق خود را بدون هیچ گونه حجابی ببیند. این فرصت با "انقطاع " و بالاتر از آن با "کمال انقطاع" حاصل می شود.
بزرگان دینی ما که کلامشان به تعبیر امام خمینی "قرآن صاعد" است به ما آموخته اند که اولاً چنین انقطاعی برای انسان ممکن است. ثانیاً ارمغان چنین انقطاعی وصول به سرچشمه همه زیبایی ها و جمال وکمال محبوب است.
"فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ". وصول به معدن و سرچشمه کمالات، شایسته انسان است. چنین انسانی رنگ و بویی جز رنگ الهی ندارد. صبغه او الهی است ، صبغه الله است. چنین انسانی با تمام حواس باطنی خود خدای حقیقی را شهود میکند. اگر تا کنون خدای متوهم و خدای مخلوق خود را می پرستید، اگر خدای او انسان انگارانه بود اینک حق بی تعین، حق مطلق ، معدن کمالات را شهود می کند "فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ". در اینجا اتصال به سرچشمه عظمت وجمال و کمال مطرح است و نه عظمت و جمال. این خواسته فطری همه انسانهاست که خدایش به او ارزانی داشته . در حقیقت این خواسته خداوند است که بنده اش اورا ببیند و با او سخن بگوید ، با او نجوا کند و راز خود با او درمیان بگذارد ، خواسته اش را از او طلب کند و غیری جز او نبیند و نداند، همنشین او شود که فرمود " أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی ". تاکید امام خمینی بر قرائت مناجات شعبانیه برای مهیا شدن در ضیافت الهی و استقبال از ماه رمضان است.
آموزههای کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» نیز انسانیت انسان را درپرتو عقل و عقلانی شدن معنا میکند. شیوه انسان شدن و انسانی زیستن را میآموزد ، زیستنی بر پایه عقل؛ عقلی که هدیه الهی به انسان است و بدون اتصاف به آن نمی توان به شهود حقیقت نائل شد و به ساحت عشق رسید ، نمی توان لطافت و حقیقت"و هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ " و یا "نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید " را درک کرد و از آن لذت برد. بدون راهنمایی عقل نمی توان به کمال و جمال معشوق، عارف شد و بدون معرفت نمی توان به او عاشق شد. انسان هرگز عاشق امر مجهول نمی شود. اگر عقل در وجود انسان شکوفا نشود، حقایق یقینی دریافت نشده، مسائل شهودی تصدیق نمی گردد و لذت های روحانی حاصل نمی شود، از سوی دیگر، عبادت خدا هم به درستی انجام نخواهد گرفت .
امام در این کتاب به خواننده خود میآموزند که ایمان، صبر، عشق، عفت، اعتدال، مدارا، تواضع و.... ویژگی انسان بوده و در پرتو عقل حاصل می شود. در مقابل آن، بی عدالتی، کفران، غضب، تکبر و.... نشانه ظهور جهل ودور شدن انسان از ساحت الوهیت است.
بدین ترتیب برای زنده شدن وبهره مندی از حیات تعقلی ولذت بردن از زندگی باید عاشق شد و برای عاشق شدن به همراهی عقل و شناخت مظاهر و لشکریانش در وجود خود نیازمندیم .
[1] - منظور از این عقل در اینجا، عقل حسابگر است نه آن عقلی که در ادامه بحث ذکر شده و از روحانیات به شمار می رود.
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اسلامی ایران امام خمینی انجمن علمی حضرت امام خمینی فاطمه طباطبایی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که منظور بحث پیرامون وتوی آمریکا بر درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برگزار شده بود، سعید ایروانی نماینده دائم کشورمان ضمن حمایت کامل از عضویت فلسطین اظهار داشت، ما عمیقا از اقدام غیرمسئولانه ایالات متحده و سواستفاده از وتو برای جلوگیری از احقاق حق مشروع فلسطینیها متاسفیم. این وتو شرم آور که برخلاف اراده جمعی جامعه بین المللی صورت گرفت، بار دیگر نشان داد که ایالات متحده همچنان تنها مانع در تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است.
وی افزود: «مایه تاسف است که ایالات متحده آشکارا واجد شرایط بودن فلسطین برای عضویت در سازمان ملل را به چالش کشیده و صلح دوست بودن یک ملت را زیر سوال میبرد.»
نماینده دائم کشورمان با انتقاد از توجیهات ریاکارانه هیات آمریکا در سازمان ملل و ارجاع آمریکا به ضرورت تکمیل روندهای مذاکرات موسوم به صلح اظهار داشت: واضح است که در عمل هیچ تلاشی از سوی آمریکا برای وادار کردن رژیم آپارتاید صهیونیستی به اجابت خواستههای جهانی و یا احقاق کوچکترین بخشی از حقوق فلسطینیان وجود ندارد.
نماینده دائم کشورمان با تشریح جنایات این رژیم از اکتبر گذشته تاکنون و با ابراز نگرانی از اخبار مربوط به حمله اسرائیل به رفح اظهار داشت: «ما از جامعه بینالمللی میخواهیم تا با توجه به این ارتکاب گسترده و فجیع نسلکشی، همه اقدامات لازم را برای محاکمه و پاسخگویی تمامی فرماندهان، عاملان و حامیان جنایات رژیم صهیونیست در غزه و دیگر سرزمینهای فلسطینی اشغالی انجام دهد.»
هیات کشورمان در خاتمه تصریح داشت که از نظر ایران راه حل همه جانبه مسئله فلسطین تنها از طریق تحقق کامل حق مسلم این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در تمامی سرزمینهای فلسطینی با پایتختی قدس شریف امکان پذیر است.