پیادهروی اربعین «شرط» ظهور است، نه نشانه ظهور/ راهیپمایی اربعین؛ تجلیگاه جامعه مهدوی
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۳۰۲۵۷۶
حجتالاسلام محمدصادق کفیل، معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در گفتوگو با ایکنا به واکاوی این مسئله پرداخت که آیا راهپیمایی اربعین از نشانههای ظهور امام عصر(عج) است؟ کفیل در آغاز سخن به ارتباط مهدویت و عاشورا اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) یک عَلَمی را در کربلا بالا بردند و عدهای در این راستا به ایشان یاری رساندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: عاشورا بسترساز آینده تاریخ است. هر قدر عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) بیشتر شود و حضرت بیشتر به دنیا معرفی شود ظهور نزدیکتر خواهد شد. به تعبیر صریحتر، عزاداری برای امام حسین(ع) بسترساز ظهور است. اگر بخواهیم به شباهتها نگاه کنیم خواهیم دریافت این دو جریان شباهت بسیاری با هم دارند. حتی من میگویم عاشورا یعنی انتظار. عاشورا یعنی زمینهسازی برای ظهور. عاشورا یعنی بسترسازی برای آینده تاریخ. اگر جامعه ما ذرهای از کربلا را میفهمید، لحظهای آرام نمینشست و با تمام توان به سمت ظهور حرکت میکرد. اگر ما بخواهیم جامعه منتظر ایجاد کنیم، باید از جریان عاشورا استفاده کنیم.
پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: جریان اربعین، معرف امام حسین(ع) به دنیا است. حتی ما در خود روز عاشورا نتوانستهایم، امام حسین(ع) را اینگونه به دنیا معرفی کنیم. این شگرد زیبایی است که امام حسن عسکری(ع) داشتند و زیارت اربعین را یکی از صفات مومن بیان کردهاند. به تعبیری اربعین، صفت شیعهشناسی است. امام حسن عسکری(ع) با این روایت در اوج خفقان صفات شیعه را نمایان ساختند. الآن معرفی شیعه به دنیا، فهماندن شخصیت امام حسین(ع) به جهان از طریق جریان اربعین امکانپذیر است.
کفیل تصریح کرد: ما در ظهور دو موضوع داریم: علائم و نشانههای ظهور؛ شرایط ظهور. باید توجه داشت که علائم ظهور نیازمند روایت معصومین(ع) است. علامت، روایت میخواهد. اما شرایط وابسته به آمادگی جامعه است. پیادهروی اربعین شرط ظهور است؛ یعنی آنچه در اربعین رخ میدهد، شرط ظهور است. اربعین مقدمه عدالت اجتماعی است، اربعین مقدمه عدالتخواهی و ظلمستیزی است. اربعین معرفی نمادهای عاشورا به جهان است. هیچ چیز به اندازه این اتفاق، ظهور را نزدیک نمیکند و هر چه این جریان پررنگتر شود ما بیشتر به سمت ظهور نزدیک میشویم.
وی ادامه داد: وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند، کینهها را از بین میبرند. امروزه ما شاهدیم راهیپمایی اربعین کینهها از بین میبرد و دو ملتی که با هم کینه داشتند با هم انس میگیرند. اصلا ظهور یعنی همین. ظهور یعنی «بنا یولف الله بین قلوب العباد؛ خداوند به وسیله ما قلوب بندگان را به هم نزدیک میکند». اربعین تجلی ارتباط شیعیان دنیاست. ما در حج هم این پیوند و ارتباط را نداریم. به واسطه امام حسین(ع) دارد این پیوند ایجاد میشود و تمام آنچه در ظهور اتفاق میافتد یک شاخص کوچکش در پیادهروی اربعین اتفاق میافتاد.
معاون بنیاد مهدویت افزود: شیعه در جریان اربعین پویایی خودش را نشان میدهد. اینکه تمام شیعیان جهان دور هم جمع میشوند، مهم است. الآن دنیا دارد جریان اربعین را بایکوت میکند. چرا؟ چون میداند دارد چه اتفاقی به وقوع میپیوندد. دنیا میداند اگر بخواهد نسبت به این جریان پرداخت خبری داشته باشد به ضررش هست. دنیا میداند این حرکت فقط یک پیادهروی نیست، بلکه یک جریانی است که تداوم آن برای آینده دنیای مستکبران خطرناک است. ما باید رسالت خودمان را انجام دهیم.
وی با تأکید بر اهمیت احیای مناسک شیعی اظهار کرد: دنیا اندیشههای خود را نماد میکند، اما ما در این زمینه عقب هستیم. ما هر چه مناسک را احیا کنیم باز هم کم کار کردهایم. ما چقدر به پیادهروی اربعین به عنوان یک مسئله جدی پرداختهایم؟ ما به چه میزان از این قابلیت استفاده کردهایم؟ ما هنوز نتوانستهایم از عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) استفاده کنیم. باید زمانی بیاید که اساس دانشگاهها و نظام ما بر پایه موضوع عاشورا که تمام دین است، تعریف شود.
وی اضافه کرد: دنیا عشق حضور در جریان اربعین را دارد. ما باید از این فضا استفاده کنیم. حاکمیت شیعی باید برای مردم دنیا برنامهریزی کند. الآن یک قدرتی برای ما فراهم شده است که باید از آن بهره برد. اربعین و عاشورا به ما میآموزد جان بده تا دیگری نفس بکشد. ما در زیارت اربعین میخوانیم: «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة». امام حسین(ع) جان داد تا دیگران حیات پیدا کنند. پیوند با کربلا همه صفات زیبا را به انسان میآموزد. عزاداری حرکت به سوی آینده است و توقف در گذشته نیست. ما داریم از این گذشته برای آینده درس میگیریم.
کفیل درباره آسیبهای احتمالی جریان پیادهروی اربعین گفت: جریان طاغوت، جریان فعالی است. دشمنترین دشمن ظهور، شیطان است. شیطان با تمام وجود تلاش میکند برای یک ثانیه هم ظهور را به تعویق بیاندازد. از طرفی جریان اربعین کمککننده ظهور امام عصر(عج) است. طبیعتا جریان طاغوت برنامهریزی میکند، این جریان را کم رنگ کند و آثار آن را از بین ببرد.
گفتوگو از مصطفی شاکری
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا اربعین مهدویت ظهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۲۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینهسازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
به گزارش خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام میرزایی با تسلیت شهادت رئیس مذهب تشیع، امام جعفرصادق(ع) اظهار داشت: باید به موضوع مهدویت به صورت گسترده در جامعه پرداخت شود و تبدیل به بحث روز باشد.
وی تصریح کرد: بیتردید اگر به مباحث مهدویت پرداخت شود در دوران غیبت به وظیفه خود در قبال امام زمان(عج) آشنا میشویم و با توجه به اینکه هم اکنون دسترسی به امام معصوم و کامل و خلیفه الله وجود ندارد باید وظیفه خود را در زمان غیبت بدانیم.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) آذربایجانغربی گفت: برخی ادعا دارند که در زمان غیبت، وظیفه خاصی نداشته بلکه همانند دوران بنیعباس و بنیامیه اعتقاد دارند که وظیفه شیعه، تقیه است در حالی که شیعیان باید نسبت به اتفاقات و مسائل پیرامونی و بینالمللی وظیفه داشته باشند و بنابراین باید آمادگی ظهور در مردم ایجاد شود که این مسئله به تاخیر نیافتد.
وی افزود: بیشک اگر در زمینه مهدویت بحث کنیم هم از لحاظ روایی و آیات قرآن و از نظر عقلی، وظیفه ما در دوران غیبت، زمینهسازی و آماده کردن شرایط برای ظهور است نه اینکه بشینیم تا امام زمان آمده و تمامی مشکلات را حل کند.
حجت الاسلام میرزایی اظهار داشت: باید از خود سؤال کرد که اگر نیروی تربیت و یارانی پرورش نیافته باشد و اگر آمادگی در مردم ایجاد نشود، امام زمان چگونه میتواند وظیفه خطیر و بزرگی که بر عهده ایشان گذاشته تا حکومت جهانی واحد عدالتگستر و مبارزه با تمام مستکبران و ظالمان عالم و محو و نابودی استکبار است را به پیش ببرد و بیتردید به تنهایی این کار امکانپذیر نیست.
انتهای پیام/