علائم و نشانههای ظهور به روایت امام صادق(ع)
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۶۳۰۱۴
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، وقت ظهور امام مهدی(عج) برای هیچکس جز خداوند متعال معلوم نیست و کسانیکه وقت ظهور را تعیین نمایند، دروغگو شمرده شدهاند ولی علائم و نشانههای بسیاری برای ظهور آن حضرت در کتابهای حدیث ثبت شده است.
علائم ظهور به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم شده است چنانچه فضیل بن یسار از امام محمدباقر(ع) روایت کرده که فرموده: «نشانههای ظهور دو دسته است: یکی نشانههای غیرحتمی و دیگری نشانههای حتمی، خروج سفیانی از نشانههای حتمی است که راهی جز آن نیست».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منظور از علائم حتمی آن است که به هیچ قید و ظرطی مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که اگر شرط تحقق یابد مشروط نیز محقق میشود و اگر شرط مفقود شود مشروط نیز تحقق نمییابد و لذا مسلم است علائمی که در مورد بودن آنها نصی نداشته باشیم، احتمال رخ دادن آنها وجود دارد.
و اما علائم غیر حتمی بسیارند کمااینکه در روایتی از امام صادق(ع) چنان روی علائم و مفاسد انگشت گذارده شده که گویی این پیشگویی، مربوط به 13 یا 14 قرن پیش نیست، بلکه مربوط به همین قرن است و امروز که بسیاری از آنها را با چشم خود میبینیم قبول میکنیم که بهراستی معجزهآساست.
اما صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمود: «هرگاه دیدی که: حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند، ظلم و ستم فراگیر شده است، قرآن فرسوده و بدعتهایی از روی هوا و هوس، در مفاهیم آن آماده است، دین خدا(عملاً) توخالی شده، همانند ظرفی که آنرا واژگون سازد!، طرفداران و اهل باطل براهل حق پیشی گرفتهاند، کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمیشود و بدکاران بازخواست نمیشوند، مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند، افراد(به ظاهر) با ایمان سکوت کرده و سخنشان را نمیپذیرند، شخص بدکار دروغ گوید و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمیکنند، بچهها، به بزرگان احترام نمیگذارند، قطع پیوند خویشاوندی شود، بدکار را ستایش کنند و او شاد شود و سخن بدش به او برنگردد، نوجوانان پسر، همان کنند که زنان میکنند، زنان به زنان اکتفا نمایند، انسانها اموال خود را در غیر اطاعت خدا مصرف میکنند و کسی مانع نمیشود، افراد با دیدن کار و تلاش مؤمن به خدا پناه میبرند، مداحی دروغین از اشخاص، زیاد شود، همسایه همسایه خود را اذیت میکند و از آن جلوگیری نمیشود، کافر بهخاطر سختی مؤمن، شاد است، شراب را آشکارا میآشامند و برای نوشیدن آن کنار هم مینشینند و از خداوند متعال نمیترسند، کسیکه امر به معروف میکند خوار و ذلیل است، آدم بدکار در آنچه آنرا خداوند دوست ندارد، نیرومند و مورد ستایش است، اهل قرآن و دوستان آنها خوارند، راه نیک بسته و راه بد باز است، خانه کعبه تعطیل شده و به تعطیلی آن دستور داده میشود، انسان به زبان میگوید ولی عمل نمیکند، مؤمن خوار و ذلیل شمرده شود، بدعت و زنا آشکار شود، حلال، حرام شود و حرام، حلال گردد، وقت اول نمازها را سبک بشمارند، دین براساس میل شخصی معنی میشود و کتب خدا و احکام آن تعطیل گردد، جرات بر گناه آشکار شود و دیگر کسی برای آن منتظر تاریکی شب نگردد، مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش، سردمداران به کافر نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند، والیان در قضاوت رشوه بگیرند، پستهای مهم والیان براساس مزایده است نه براساس شایستگی، مردم را از روی تهمت و یا سوءظن بکشند، مرد بهخاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد، زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام میدهد و به شوهرش خرجی میدهد، سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد، آشکارا قماربازی میشود، مشروبات الکلی بهطور آشکار بدون مانع خرید و فروش میشود، مردم محترم توسط کسیکه مردم از سلطنتش ترس دارند، خوار شوند، نزدیکترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به ما خانواده عصمت(ع) ستایش شوند، هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده و گواهیاش را قبول نمیکنند، در گفتن سخن باطل و دروغ با همدیگر رقابت میکنند.
و هرگاه دیدی که شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ولی شنیدن باطل برایشان آسان است، همسایه از ترس زیان به همسایه احترام میکند، حدود الهی تعطیل شود و طبق هوی و هوس عمل شود، مسجدها طلاکاری(زینت) داده شود، راستگویان مردم نزد آنها مفتریان دروغگو است، بدکاری آشکار شده و برای سخنچینی کوشش میشود، ستم و تجاوز شایع شده است، غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعضی دیگر را به آن بشارت کنند، حج و جهاد برای خدا نیست، سلطان بهخاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند، خرابی بیشتر از آبادی است، معاش انسان از کمفروشی به دست میآید، خونریزی آسان گردد، مرد بهخاطر دنیایش ریاست میکند، نماز را سبک شمارند.
و دیدی که انسان ثروت زیادی جمع کرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زکاتش را نداده است، قبر مردها را بشکافند تا آنها را اذیت کنند، هرج و مرج بسیار است، مرد روز خود را با مستی به شب میرساند و شب خود را نیز به همین منوال به صبح برساند و هیچ اهمیتی به برنامه مردم ندهد، با حیوانات آمیزش میشود، مرد به مسجد(محل نماز) میرود وقتی برمیگردد لباس در بدن ندارد(لباسش را دزدیدهاند)، دلهای مردم سخت و دیدهگانشان خشک و یاد خدا برایشان گران است، بر سر کسبهای حرام آشکار رقابت کنند، نمازخوان برای خودنمایی نماز میخواند، فقیه برای دین خدا فقه نمیآموزد و طالب حرام ستایش و احترام میشود، مردم در اطراف قدرتمندانند، طالب حلال، مذمت و سرزنش میشود و طالب حرام، ستایش و احترام میگردد، در مکه و مدینه کارهایی میکنند که خدا دوست ندارد و کسی از آن جلوگیری نمیکند و هیچکس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمیشود، آلات موسیقی و لهو در مکه و مدینه آشکار گردد، مرد سخن میگوید و امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی دیگران او را از اینکار برحذر میدارند، مردم به همدیگر نگاه میکنند و از مردم بدکار پیروی نمایند، راه نیک خالی و راه رونده ندارد، مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود، سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود، مردم جز از سرمایهداران پیروی نکنند، به فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند، ولی در راه غیر خدا ترحم است، علائم آسمانی آشکار شود و کسی از آن نگران نشود، مردم مانند حیوانات در انظار عمل جنسی بهجا میآورند و کسی از ترس مردم از آن جلوگیری نمیکند، انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند ولی در راه خدا از اندک هم مضایقه دارد، عقوق پدر و مادر رواج دارد و فرزندان هیچ احترامی برای آنها قائل نیستند بلکه نزد فرزند از همه بدترند.
و دیدی که زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواسته آنها پیش نرود، پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد و پدر و مادرش را نفرین کند و از مرگشان شاد شود، اگر روزی بر مردی بگذرد، ولی او در آن روز گناه بزرگی مانند بدکاری، کمفروشی و زشتی انجام نداده ناراحت است، قدرتمندان غذای عمومی مردم را احتکار کنند، اموال حق خویشان پیامبر(ص) خمس در راه باطل تقسیم گردد و با آن قماربازی و شرابخواری شود، بهوسیله شراب بیمار را مداوا و برای بهبودی آنرا تجویز کنند، در امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بیتفاوت و یکسانند، سر و صدای منافقان برپا، اما صدای حقطلبان خاموش است، برای اذان و نماز مزد میگیرند، مسجدها پُر است از کسانیکه از خدا نترسند و غیبت هم مینمایند.
و دیدی که خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند، قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت کنند، استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قرار دهند، فرمانروایان، میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بیخبر قرار دهند، بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن میگویند، ولی گویندگان آن پرهیزکار نیستند، صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضای خداوند و بهخاطر درخواست مردم بدهند، هم و همت و هدف مردم شکم و شهوتشان است، دنیا به آنها روی کرده است و دیدی که نشانههای برجسته حق ویران شده است؛ در این وقت خود را حفظ کن و از خدا بخواه که زا خطرات گناه نجاتت بدهد».(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 52، ص 260 ـ 256)
این بود روایت امام صادق(ع) که به ذکر گوشهای از مفاسد جهان در استانه قیام و انقلاب بزرگ حضرت مهدی(عج) فراگیر خواهد شد.
و اما علائم حتمیالوقوع ظهور با استفاده از روایات معصومین(ع) بدین ترتیب است: «یمانی، سفیانی، صیحهی آسمانی، قتل نفس زکیه و فرو رفتن در بیابان»(کمالالدین و تمامالنعمه، شیخ صدوق، ص 650) و اضافه فرمود: «و نیز وحشتی در ماه رمضان است که خفته را بیدار کند و شخص بیدار را به وحشت انداخته و دوشیزگان پردهنشین را از پشت پرده بیرون میآورد».(غیبت نعمانی، با ترجمه غفاری، باب 14، ص 365)
و امیرالمؤمنین علی(ع) از رسول خدا روایت نموده که فرمود: «10 چیز است که پیشاز قیامت حتماً بهوقوع خواهد پیوست: سفیانی، دجال، دخان، دابه، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، خسوف در مشرق، خسوف در جزیرةالعرب و آتشی که از مرکز عدن شعله میکشد و مردم را بهسوی بیابان محشر هدایت میکند».
و امام محمدباقر(ع) فرموده است: «در کوفه، پرچمهای سیاهی که از خراسان بیرون آمده است، فرود میآید و وقتی مهدی(عج) ظاهر شد برای بیعت گرفتن بهسوی آن میفرستد».(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 25، ص 209، غیبت شیخ طوسی، 267)
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۶۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستاوردهای عملیات وعده صادق روایت فتح میخواهد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمد محمدی در خطبههای نماز جمعه جم با تسلیت شهادت غریبانه حضرت امام صادق (ع) اظهار کرد: امام صادق علیهالسلام دارای ویژگیهای اخلاقی ممتازی است.
وی اضافه کرد: سازمان وکالت مهمترین حرکت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی حضرت امام صادق (ع) برای مدیریت راهبردی جامعه بود.
امام جمعه جم بیان کرد: نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای رشد و تعمیق روابط اقتصادی سیاسی با کشورهای آفریقایی و قارهای است که نیمه از طلای جهان و یک سوم کل مواد معدنی دنیا در خود جای داده اند. سفر رئیس جمهور و تدابیر لازم با کشورهای آفریقایی دستاورد مهم داشت.
وی با اشاره به خیزش بزرگ در آمریکا و اروپا تاکید کرد: خیزش و گسترش تظاهرات دانشجویان آمریکایی اروپایی موجودیت اسرائیل پیامی چون آگاهی ملتها و جوانان و اهمیت جهاد تبیین دارد.
محمدی تاکید کرد: برخوردهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواهان نشان از شکاف عمیق بین ملتها و دولتهای مستکبر و غربی است. این حرکتها انعکاس طنین نامههای مبارک مقام معظم رهبری به جوانان آمریکا و اروپا است.
وی با بیان اینکه تحولات معنا دار در مسیر مقاومت نشان از پیروزی این جریان الهی است افزود: آمریکا از صهیونیستها خواسته است با مصاحبه و تبلیغات پیروزی ظاهری خود و رسیدن به اهداف اعلام کنند و از غزه عقب نشینی و ترور رهبران حماس در دستور خود قرار دهند.
امام جمعه جم با اشاره به استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل افزود: تضعیف نتانیاهو تا حدی که احتمال محاکمه او در دادگستری است اینها همه نشانه پیروزی مقاومت است.
وی ادامه داد: دستاوردهای عملیات وعده صادق روایت فتح میخواهد که باعث اقتدار عظیم ایران و محور مقاومت شده است.
محمدی افزود: در بحث اشتغال جوانان که هفته قبل عرض کردم ستاد نماز جمعه هفته آینده از اداره کار و تعاون دعوت کنند به مردم گزارش دهند که اتفاقات خوبی افتاده است.
کد خبر 6095786